Dnes sa zástupcovia LOZ na základe pozvánky doručenej predsedovi LOZ zúčastnili pracovného stretnutia na tému pripravovaného programového vyhlásenia vlády SR (PVV). Na pracovnom stretnutí sa za LOZ zúčastnili:
MUDr. Martin Paulo – podpredseda LOZ
MUDr. Miroslav Mendel – podpredseda LOZ
JUDr. Mgr. Anton Chromík, PhD. – právny zástupca LOZ
a predniesli návrhy LOZ na doplnenie PVV (viď nižšie). Sme veľmi radi, že sme na sa ministerstve zdravotníctva stretli s ústretovým prístupom. Veríme, že sa prejaví aj v obsahu PVV.
Návrh Lekárskeho odborového združenia na doplnenie programového vyhlásenia Vlády Slovenskej republiky.
Lekárske odborové združenie /ďalej LOZ/ je nezávislým, samostatným a apolitickým združením s právnou subejktivitou, ktoré sa riadi demokratickými princípmi. Hlavným poslaním LOZ je zlepšiť postavenie a chrániť a obhajovať práva zdravotníckych pracovníkov v Slovenskej republike.
Život a zdravie je jednou z najvýznamnejších hodnôt, ktorú treba chrániť. Svojou dlhodobou činnosťou sa snažíme skvalitniť systém zdravotníctva tak, aby to pocítil hlavne pacient.
Ochrana života a zdravia je spoločným cieľom Vlády Slovenskej republiky a Lekárskeho odborového združenia. Uvedomujúc si aktuálnu situáciu v zdravotníctve a jeho najvážnejšie problémy navrhujeme Vláde Slovenskej republiky, aby sa v programovom vyhlásení vlády zaviazala k týmto krokom:
- Zakázať zisk zdravotných poisťovní. Previesť reformu zdravotného poistenia.
Povinné zdravotné odvody, ktoré odvádza každý občan SR do zdravotného poistenia nesmú byť zdrojom zisku súkromných spoločností. Zisk zdravotných poisťovní nahradiť správcovským poplatkom (podobný ako pri dôchodkových správcovských spoločnostiach) t. j. stanoviť percentuálne finančný limit z výšku obratu zdravotnej poisťovne zákonom tak, aby len presne stanovený určený balík peňazí mohla zdravotná poisťovňa použiť na svoju prevádzku. - Stanoviť povinnosť poisťovne uhradiť poskytovateľom zdravotnej starostlivosti reálne náklady vrátane zohľadnenia ceny práce zdravotníckych pracovníkov. poskytnutej zdravotnej starostlivosti a stanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom minimálne nákladové ceny poskytovanej zdravotnej starostlivosti, ktoré je poisťovňa povinná uhradiť.
Zmena systému financovania zdravotníckych zariadení tak, aby platby zdravotných poisťovní odzrkadľovali reálne náklady na zdravotnú starostlivosť vrátane zohľadnenia ceny práce zdravotníckych pracovníkov. Stanovenie výšky úhrady za jednotlivé prvky poskytnutej zdravotnej starostlivosti v súlade so zákonom č. 18/1996 Z. z. o cenách. - Uskutočniť zmenu financovania systému zdravotnej starostlivosti, ktorá bude založená na štandardných diagnostických a terapeutických postupoch stanovených Ministerstvom zdravotníctva SR v spolupráci so stavovskými, odbornými a odborovými organizáciami (najmä Slovenská lekárska komora a LOZ) a bude zohľadňovať reálne náklady (vrátane ceny práce zdravotníckych pracovníkov) na liečbu konkrétnej diagnózy. Zabezpečiť zákonnú povinnosť zdravotných poisťovní tieto náklady zariadeniu ústavnej zdravotnej starostlivosti uhradiť.
Súčasný systém DRG, nezabezpečuje tieto základné požiadavky na funkčnosť systému. Aj po zmene systému financovania zdravotníckych zariadení musí zmenený systém zabezpečiť, aby platby zdravotných poisťovní odzrkadľovali reálne náklady na zdravotnú starostlivosť vrátane zohľadnenia ceny práce zdravotníckych pracovníkov.
Stanovenie výšky úhrady za jednotlivé prvky poskytnutej zdravotnej starostlivosti v súlade so zákonom č. 18/1996 Z. z. o cenách. - Zabezpečiť kvalitnejšiu zdravotnú starostlivosť zvýšením počtu lekárov, sestier v zdravotnom systéme a zvýšením minimálnych požiadaviek na počet zdravotníckeho personálu k pacientom zákonom.
- Zvýšiť počet lekárov a sestier v zdravotníckom systéme na Slovensku a to najmä vytvorením finančne krytých pracovných miest u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, vytvorením konkurencieschopných podmienok so zahraničím, tak aby nám kvalifikovaní lekári a sestry nemuseli odchádzať do zahraničia, ponukou stabilizácie poskytnutím bývania, zabezpečením vybavenia úveru, ponukou pracovného miesta ešte počas vzdelávania na vysokej škole.
- Zatraktívniť podmienky rezidenčného programu, tak sa čo najviac rešpektovali rozdielne situácie mužov a žien a umožnili čo najširšie zapojenie lekárov s osobitným prihliadnutím na ženy lekárky a ich rodinné povinnosti.
Nerešpektovanie osobitnej situácie žien – lekárok a ich úloh v rodine pri výchove detí spôsobilo značný nezáujem o rezidenčný program. Pritom práve ženy – lekárky na ambulancii sa mohli stať najstabilnejším prvkom systému. Od štátu sa však vyžaduje rešpekt k ich úlohám. Žena lekárka ako matka by nikdy nemala byť postavená pred voľbu rodina alebo ambulancia. Lepšie je mať lekárku na pol úväzok, ako nemať žiadnu lekárku na ambulancii. - Upraviť Zákonník práce tak, aby boli naplnené záväzky vlády v Memorande medzi vládou a Lekárskym odborovým združením. Úprava deformácií zákonníka práce, ktoré vznikli novelou č. 512/2011 Z. z. a spôsobujú zhoršenú vymožiteľnosť tohto práva. Striktný zákaz prekračovania nadčasovej práce a zrušenie deformácie obsiahnutej v § 141 ods. 6 a 7 Zákonníka práce.
- Zakázať krížové vlastníctvo v oblasti zdravotníctva.
Pacient nesmie byť rukojemníkom jednej súkromnej spoločnosti na všetkých úrovniach zdravotnej starostlivosti. Hlavným cieľom súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti je generovať zisk a nie starostlivosť o zdravie a život pacienta. Sme svedkami toho, ako jedna súkromná spoločnosť generuje zisk na jednom pacientovi od úrovne zdravotnej poisťovne, cez úroveň poskytovateľa ústavnej a ambulantnej zdravotnej starostlivosti až po také procesy ako je predaj liekov, distribúcia liekov, dopravná zdravotná služba, diagnostické a vyšetrovacie procesy a pod. - Začať a ukončiť výstavbu Univerzitnej nemocnice Rázsochy. Predstaviť projekty na rozvoj a rekonštrukciu Univerzitnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach a všetkých fakultných nemocníc SR a ostatných nemocníc SR, kde zriaďovateľom je MZ SR.
V súčasnosti prebieha stavba Univerzitnej nemocnice v Martine. Slovensko má obrovský investičný dlh v oblasti modernizácie a výstavby zdravotníckej infraštruktúry. Je nutné začať výstavbu a dostavať UN na Rázsochách tak, aby kapacitne pokryla potreby koncovej nemocnice SR a potreby výuky pre Lekársku fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Je nutné predstaviť plán na rozvoj UN L. Pasteura v Košiciach a začať realizovať modernizáciu jej infraštruktúry. - Zreformovať systém práce obvodných lekárov.
Súčasný systém stále núti obvodných lekárov ku kvantite, nie ku kvalite poskytovania zdravotnej starostlivosti. Zvýšiť kompetencie a povinnosti obvodných lekárov, presunúť výraznú časť poskytovania zdravotnej starostlivosti z nemocníc do ambulancií, zjednodušiť systém vzdelávania obvodných lekárov pod patronátom štátu /rezidenčné programy/. - Zaviesť osobnú zodpovednosť manažmentov nemocníc pri dokázaných predražených nákupoch a nehospodárnom nakladaní s majetkom štátnych nemocníc.
- Zaviesť trestnoprávnu zodpovednosť manažmentov nemocníc pri nedodržiavaní personálnych normatívov a Zákonníka práce.
- Zaviesť štandardné terapeutické a diagnostické postupy vo všetkých klinických zdravotníckych odboroch.
- Znížiť administratívnu záťaž lekárov a zdravotných sestier.
Po vzore ostatných krajín EÚ zaviesť možnosť digitálneho uchovávania zdravotnej dokumentácie, elektronický podpis zdravotníka, možnosť uchovať časť zdravotnej dokumentácie v digitálnej alebo zvukovej podobe, zaviesť status dokumentačnej sestry. - Zaviesť daňový bonus na vzdelanie pre lekára zamestnanca.
Lekár zamestnanec by si mohol odpočítať z daňového základu sumu, ktorú preukázateľne minie na vlastné vzdelávanie. - Zaviesť dôchodkový bonus pre lekára zamestnanca.
Lekár zamestnanec, ktorý odrobí viac ako 250 hodín práce nadčas za 1 kalendárny rok po dosiahnutí 50. roku života, by odchádzal do dôchodku o 2 mesiace skôr za každý takýto 1 kalendárny rok bez toho, aby mu bola znížená výška dôchodku. - Prijať zákon o univerzitných nemocniciach.
Definovať postavenie lekára univerzitnej nemocnice, zvýšiť platové ohodnotenie lekára univerzitnej nemocnice, v spolupráci s ministerstvom školstva definovať pokrytie nákladov na mzdové výdavky na lekárov univerzitných nemocníc, definovať povinnosti lekára univerzitnej nemocnice v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti a v oblasti pedagogickej a vedecko/klinicko/-výskumnej. - Zlepšiť mzdové ohodnotenie zdravotných sestier, zdravotných asistentov a ostatných zdravotníckych pozícií v zdravotníctve. Stabilizovať tak počty stredného zdravotníckeho personálu v nemocniciach. Základný plat lekára bez atestačnej skúšky dvihnúť na úroveň 1,25 násobku základného platu zdravotnej sestry s najvyšším dosiahnutým vzdelaním a mzdovým ohodnotením.
- Zachovať súčasný stav valorizácie základných platov lekárov a doplniť ho o navýšenie základných platov lekárov na základe odpracovaných rokov.
- Zaviesť motivačný zásluhový systém príplatkov na základe objektívne merateľných kvalitatívnych ukazovateľov, spokojnosti pacientov, publikačnej činnosti, prednáškovej činnosti, dosiahnutého vzdelania /PhD./ a úrovne vzdelávania neatestovaného personálu.
- Zaviesť povinnosť verejných zoznamov čakacích dôb na zdravotné výkony.
- Zavedenie prehľadného a transparentného zverejňovania všetkých zmlúv uzatváraných medzi poisťovňami a poskytovateľmi, ako aj zverejňovanie uhradených faktúr a poskytnutej zdravotnej starostlivosti jednotlivým poskytovateľom.
- Zavedenie povinnosti zdravotnej poisťovne oznamovať poistencovi aspoň raz ročne sumu, ktorú vynaložila zdravotná poisťovňa na poskytnutú zdravotnú starostlivosť ako aj sumu, ktorú zdravotná poisťovňa za poistenca neuhradila, hoci bola zdravotná starostlivosť riadne poskytnutá.
- Zverejňovanie návrhov zamýšľaných zmlúv a obchodov pred uzatvorením v nemocnici a zverejňovanie všetkých zmlúv uzatvorených medzi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a dodávateľmi.
- Zavedenie povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti odpovedať verejnosti na otázky týkajúce sa personálneho a materiálneho zabezpečenia poskytovania zdravotnej starostlivosti.
- Odstránenie korupcie v rozhodovaní o platoch medzi lekármi uplatnením širšieho schvaľovania platov kontrolnými radami, rozhodnutie o plate lekára nesmie byť v rukách jedného človeka.
V Košiciach 02.04.2020.
Spracoval za LOZ
MUDr. Martin Paulo, podpredseda LOZ
Comments are closed.